weerbericht in de morgenuren
  • Gestart 3 maanden geleden door ruudlangestr
  1. ruudlangestr
    Lid

In Azie is nu het weerbericht een dag later alleen in de avond te zien, dus als de dag al voorbij is zien wij de verwachting van de voorbije dag, kan het weerbericht 's morgens om 800 uur weer volledig, of in ieder geval met de landen in Azie.

Geplaatst 3 maanden geleden
  2. Sinds 15 februari is het weerbericht aangepast: na het 20.30 journaal volgt er een weerbericht van 3 minuten voor Europa en Afrika. Na Nova komt er nog een weerbericht van 3 minuten, voor Noord-/Midden- en Zuid-Amerika en de Antillen. In de herhaling wordt het weerbericht na het 8.30 journaal vervangen voor Azië en Nieuw-Zeeland.

3. bhovius
    Lid

Het weerbericht voor Azië is alleen in de herhaling? Dat is voor mij nieuwe informatie en werpt een nieuw licht op een vraag waarmee ik al een tijdje worstel:
    Als er in dat weerbericht wordt gesproken over 'morgen', is dat dan echt 'morgen'?
    Ik ging er altijd van uit dat het weerbericht dat ik (hier in Z.O.Azië aan het begin van de avond) zie al (12+6=) 18 uur eerder op de satelliet is gezet, en dus 'morgen' alweer vandaag is. Maar als het pas in de herhaling is ingevoegd, is het weerbericht 'pas' 6 uren oud?
    Overigens is deze verwarring te voorkomen door in het weerbericht te spreken over het weer van 'Maandag' of 'Dinsdag' of ...
    Ideetje?

4. bhovius
    Lid

Geen reactie, maar de vraag is toch duidelijk?
    Laat ik het anders verwoorden:
    Publieksvoorlic
    hting meldt: 'In de herhaling wordt het weerbericht na het 8.30 journaal vervangen voor Azie en Nieuw-Zeeland.'
    Ja, dat was Ruudlangestr blijkbaar al opgevallen (zie eerste bericht hierboven).
    Dat weerbericht is hier in Zuidoost Azie dus enkel te ontvangen rond een uur of 8 's avonds.
    In dat weerbericht wordt gesproken over het weer voor 'morgen'.
    Maar is dat (voor ons kijkers) inderdaad 'morgen' of is dat de dag die zojuist ten einde is gekomen?
    Ik vrees dat laatste!
    Maar dan begrijp ik niet dat BVN speciaal voor ons deze 'mosterd na de maaltijd' invoegt.
    Tweede vraag: Kan de weerman 'morgen' vervangen door de benaming van de dag, dat maakt aan deze onduidelijkheid een einde.
    Er zijn meer vragen, maar dan maak ik het misschien wel erg verwarrend voor Publieksvoorlic
    hting:
    Bij de in het weerbericht getoonde satellietbeelden loopt een teller mee die de tijd van die weerbeelden toont.
    Is dat Nederlandse tijd, of de (gemiddelde?) lokale tijd in het gebied dat op die kaart wordt getoond?
    Die satellietbeelden en bijbehorende tijden zijn van 'vandaag', dus 'gisteren' voor ons kijkers?
    En wat betreft de 'prognose' beelden, is dat 'morgen', 'overmorgen'?
    Ook hiervoor geldt: Waarom niet de dag duidelijk benoemen?
    Vaak meldt de weerman dat we de lokale berichten in de gaten moeten houden. Die zijn, hoewel in een andere taal, inderdaad veel informatiever.

5. @Bhovius: deze week wordt het weerbericht door BVN en NOS geevalueerd, wij nemen uw input mee in deze bespreking en komen hier op terug. Bedankt voor uw bijdrage.

6. bhovius
    Lid

Altijd goed om te evalueren.
    Zijn er al antwoorden?
    Ik zie dat er inmiddels wel iets veranderd is (naar aanleiding van die evaluatie?):
    Sinds een paar dagen wordt de verwachting voor Azie voor 'overmorgen' getoond (tenminste, meestal, eergisteren was het toch weer 'morgen').
    Als 'overmorgen' voor de Thaicom-kijkers de dag van morgen is, dan is dat tenminste mosterd op het juiste moment.
    Ik blijf er bij dat het noemen van de dag ('Zondag' of 'Maandag' of ...) aan deze onduidelijkheid een einde kan maken.
    Of is dit voor Erwin Kroll ('en dergelijke') niet uitvoerbaar?

7. willem
    Lid

als ze bedoelen zoals bij de aan te komen programma's die gaan komen op zondag, dan weten we al, dat zondag de maandag is in Azië, dus morgen is dan een dag later ?
    Dus bij bvn kunnen ze al twee dagen vooruitkijken op het weer?
    aangezien we het nieuws van de vorige dag ook een dag later ontvangen. dan denk ik ook dat het weerbericht van een dag eerder is dus vermeld simpelweg een datum op de plaats van morgen, dan weten we hier wat morgen is.

8. bhovius
    Lid

Geplaatst 3 weken geleden:
    "deze week wordt het weerbericht door BVN en NOS geevalueerd, wij nemen uw input mee in deze bespreking en komen hier op terug. Bedankt voor uw bijdrage."

Is er al iets uit die evaluatie gekomen?
    Ik heb geen idee hoe de weersvooruitzichten er dezer dagen uit zien, want ik kijk momenteel nauwelijks BVN, zie namelijk liever voetbal dan figuren die er over praten :) En DWDD en P&W zijn ook nog eens op vakantie ...

Geplaatst 2 maanden geleden
  9. Sinds 15 februari is het weerbericht aangepast: na het 20.30 journaal volgt er een weerbericht van 3 minuten voor Europa en Afrika. Na Nova komt er nog een weerbericht van 3 minuten, voor Noord-/Midden- en Zuid-Amerika en de Antillen. In de herhaling wordt het weerbericht na het 8.30 journaal vervangen voor Azië en Nieuw-Zeeland.

Sinds wanneer?

Heb de laatste 6 maanden geen weerbericht gezien in NZ, daar ik niet naar NZ zenders kijk , moet ik de locale kranten doorneuzen, en meestal, hebben die het ook fout - Ik heb The weather Channel geinstalleerd om mijn computer en deze geeft me aan wat voor weer ik kan verwachten de volgende dag

10. Weerberichten gezien in de avond hier maar kunnen jullie ze ook s"avonds (Nederlandse tijd) uitsturen graag?

11. bhovius
    Lid

@Publieksvoorlic
    hting:
    Het is de laatste dagen wel erg stil op dit forum.
    Zou dat te maken hebben met het feit dat BVN vaak niet reageert op vragen die hier worden gesteld, of slechts antwoordt met een dooddoener?
    Maar ik geef het niet zomaar op, dus de belangrijkste vraag nogmaals, maar weer iets anders geformuleerd:

Die weersverwachting die wij hier in ZO Azie te zien krijgen aan het begin van de avond (speciaal voor ons!) is dat een verwachting of een terugblik?

De vragen die wij hierboven stelden zijn toch niet zo moeilijk te beantwoorden?
    1 telefoontje naar Erwin Kroll 'en dergelijke' en er is duidelijkheid lijkt me.
    En laat a.u.b. weten hoe er in de evaluatie over werd gedacht om duidelijkheid te geven door gewoon de dag te noemen in plaats van 'morgen' en 'overmorgen'.

Geplaatst 1 maand geleden
  12. bhovius
    Lid

...

13. RuudThai
    Lid

Misschien als aanvulling maar iets anders dan het eigenlijke onderwerp:
    Sinds de invoering van het nieuwe systeem met de nieuwe kaarten wordt Thailand vaak overgeslagen. Als Azië wordt getoond, dan wordt bij de 1e kaart vnl. China en Japan besproken, bij de 2e kaart vnl. Indonesië en de Filipijnen en de 3e gaat over Australië en Nieuw-Zeeland.
    Het land waar naar mijn gevoel in Azië de meeste Nederlanders wonen en waar de meeste Nederlanders op vakantie gaan, Thailand, komt nauwelijks aan bod. Het ligt dan ook een beetje verloren in de linkeruithoek van de 1e en de 2e kaart.
    Kunnen de dames en heren weerwaarzeggers een beetje meer aandacht aan Thailand schenken?

14. bhovius
    Lid

Gisteravond (vrijdag) verschafte Erwin Kroll enige duidelijkheid door (tot twee maal toe!) te melden dat met 'overmogen' zaterdag bedoeld werd.
    Nu hoop ik maar dat dat alle weermannen en vrouwen deze betekenis van 'overmorgen' hanteren en blijft de vraag hoe we een weerbericht voor 'morgen' moeten duiden.
    Beste Publieksvoorlic
    hting, of anders BVN admin, kunt u eens serieus antwoorden op een aantal hierboven gestelde vragen en voorstellen?

15. Zoals eerder gemeld het besproken en -zoals u zelf stelt- ook al via het weerbericht verteld om welke dagen het gaat.

Ons weerbericht is vooral indicatief (vandaar het 'wereldweer'). Voor specifieke en preciezere weersinformatie verwijzen wij u graag door naar de lokale weersinformatiediensten.

16. soedarjo
    Lid

Ik zie alleen maar Bhovius ??

Heeft waarschijnlijk niets anders te doen , ok leuke hobby : > (
    sport/weer / bloot enz
    Ga eens wat zinnigs doen man
    en anders ga achter de geraniums zitten of Kebang Sepatu mag ook ;>)
    Het weer is zoals het is en vaak is erg plaatselijk in de tropen,
    Hier en daar een buitje, meer daar dan hier hahaha

BVN doet het gewoon goed en anders begin zelf een tv station
    En val leden niet lastig met al deze onzin

17. bhovius
    Lid

Hier onder 'programma verzoek' verzoekt iemand om het weerbericht dat in deze regio alleen 's avonds te zien is ook 's morgens te tonen. Want 's avonds is de dag al ten einde.
    De reactie luidt vrij vertaald: 'dat doen we zo', geen antwoord.
    Dan komen er aanvullende vragen en ideeen.
    Weken lang geen antwoord.
    Dan horen we 2 maanden geleden dat er wordt geevalueerd en wordt er beloofd terug te komen op de vragen en ideeen.
    Maar maanden lang geen reactie, laat staan antwoorden.
    Inmiddels lijkt er in de uitzendingen e.e.a. te zijn aangepast.
    Dan horen we gisteren:
    "Zoals eerder gemeld het besproken en -zoals u zelf stelt- ook al via het weerbericht verteld om welke dagen het gaat."
    Onduidelijk, maar mogelijk wordt er bedoeld dat de vragen inmiddels zowel via dit forum als op de tv zijn beantwoord?
    Lijkt mij niet.
    Het programmaverzoek ligt er nog steeds, de aanvullende vragen zijn niet beantwoord, op de ideeen is geen reactie en de belofte om er op terug te komen is nog niet nagekomen.
    Is het dan vreemd dat als ik blijf volhouden dit door medelezers/kijkers wordt gezien als onzinnige tijdverspilling?
    "Ons weerbericht is vooral indicatief ..."
    Over de aard en kwaliteit van het weerbericht zijn hier geen vragen gesteld. Dit lijkt me off-topic. :)

18. bhovius
    Lid

"In de herhaling wordt het weerbericht na het 8.30 journaal vervangen voor Azië en Nieuw-Zeeland. "

Waarom kan of wil niemand van BVN uitleggen wat op dit moment de bedoeling/status is van dit speciaal voor ons gebied in de tweede uitzendronde ingevoegd weerbericht?
    In tegenstelling tot de week daarvoor ging het de afgelopen anderhalve week in het bovengenoemde weerbericht niet meer over 'overmorgen' maar nu is het toch weer steeds 'morgen' geworden (ik keek echter niet elke dag).
    Het was dus weer geen weersverwachting maar een dubbele terugblik: de 'verwachting' voor de afgelopen dag na de terugblik op de dag daarvoor.
    Meerdere malen ging het niet eens over Oost Azie / Australie, maar over Europa, Afrika en omgeving.
    Zie a.u.b. het verzoek, de vragen, de opmerkingen en de beloftes hierboven.

Ik zie in de gids dat er een item is over Erwin Kroll. Als jullie hem hadden gesproken, had je 't nog over dit weerbericht kunnen hebben en ons kunnen inlichten.

Door middel van dit berichtje is dit meer dan 3 maanden oude onderwerp in ieder geval weer even bevorderd tot 'Nieuw onderwerp' (sic).
    Maar dat lukt ook met 3 puntjes heb ik gezien. :)

Geplaatst 3 weken geleden

Reageer

U moet inloggen om te kunnen posten.